Statek pożarniczy ŻAR

Organizacja obrony pożarowej przez Główny Urząd Morski wymagała wyposażenia Portu Gdańsk w statki pożarnicze. Rolę tą pełniło kolejno kilka jednostek, z których 2 były adaptowanymi motorówkami desantowymi pochodzącymi z demobilu amerykańskiego oraz drewniany statek pożarniczy o nazwie „PŁOMIEŃ” pochodzący z demobilu wojennego. Wobec szybkiego zużycia się drewnianych jednostek Zarząd Portu w Gdańsku stanął wobec konieczności budowy nowych statków pożarniczych. Postanowiono przeprowadzić to w formie budowy nowego kadłuba dla jednej z istniejących motorówek „Juhas". Wykonanie projektu nowego kadłuba, co się równało właściwie projektowi zupełnie nowego statku, powierzono Zbigniewowi Grzywaczewskiemu, a całość dokumentacji została wykonana przez zespół konstruktorów w ramach Zakładu Konstrukcji Okrętów Politechniki Gdańskiej w 1953 r.

Przeczytaj dalszą część